Verder wordt de school begeleid door het Centrum voor leerlingenbegeleiding Ieper.
Ze nemen testen af op :
- medisch gebied
- psychologisch gebied
- pedagogisch gebied
De C.L.B – medewerkers komen geregeld de klassenraad bijwonen wanneer de leerlingen besproken worden en dat volgens afgesproken data.
In functie van de optimale ontwikkeling van het zelfconcept beoordelen we elke leerling naar zijn eigen relatieve vorderingen; de leerlingen zijn te verschillend om te vergelijken.
Elke leerkracht houdt een evaluatiefiche bij omtrent zijn leerlingen.
Aan de hand van een contactschrift of mondeling contact met de leefgroepen en MFC ouders worden evaluaties, veranderingen, gebeurtenissen, ervaringen per leerling genoteerd en doorgegeven. Iedere leerling wordt ook in teamverband met het MFC eenmaal per jaar besproken.
Belangrijke beslissingen gebeuren via een klassenraad.
Het schoolteam bestaat uit de directie, leerkrachten en paramedici.
In de klassenraad worden de volgende aspecten belicht :
- groeperen van de leerlingen in pedagogische eenheden.
- het vastleggen van het opvoedingsprogramma van deze pedagogische eenheden op basis van het raamplan.
- het opstellen van het handelingsplan voor iedere leerling, rekening houdend met zijn aanleg, leeftijd, motivatie en tempo, strevend naar een evenwicht tussen de eigenheid van de leerling en de eisen noodzakelijk voor de sociale integratie.
- de evaluatie van het gedrag, de vorderingen van de leerlingen en van het opvoedingsgebeuren zelf.
- bespreking van algemene en praktische zaken, o.a.
- pedagogische studiedagen, sportdagen
- contactdagen voor de ouders.